LV | EN | RU

birojs@fastpeople.lv +371 24 405 284

adipiscing business theme

Profesionāla personāla atlase un novērtēšana

‘’Uzvar komanda ar labākajiem spēlētājiem!”
Džeks Velčs  


RAKSTI


Atsauksme no iepriekšēja darba devēja

 
Latvijas darba tirgū ir pieņemts domāt, ka atsauksme par darbinieku no viņa iepriekšēja darba devēja ir labs instruments, lai uzzinātu par kandidātu un viņa darba gaitām. Atliek tikai sasparoties un piezvanīt uz organizācijām, kuras kandidāts ir norādījis sava CV. Var būt arī „izlauzties” cauri sekretārēm, lai runātu ar vadītāju, tad uzzinātu, kurš nodaļas priekšnieks tieši ir strādājis ar Jūsu kandidātu, uzdot pareizos jautājumus, lai saņemtu patiesu informāciju... Bet principā, jā, vajag tikai saņemties.
 
Pieredze būt starp darba devēju un darba ņēmēju darbu attiecību uzsākšanas un izbeigšanas brīdī jau gadiem desmitiem rāda, ka, cik daudz pretenzijas ir darba devējam pret darbinieku, tikpat daudz pretenziju ir darbiniekiem pret savu organizāciju. Un lepna, iedomīga pozīcija te absolūti ir nevietā. Visiem ir skaidrs, ka darbinieks var atlaist savu firmu daudz retāk ne ka otrādi.
 
Kā arī, pēc ilgiem darba gadiem rekrutingā var spriest, ka, neskatoties ne uz kādu zinātni, gandrīz vienmēr pieņemot darbinieku, darba darbadevējs vadās pēc „patīk – nepatīk” principa, un tikai tad pamato savu izvēli ar gudrām teorijām. Kur ir pamats domāt, ka ar darbinieka atlaišanu notiek savādāk?
 
Mēs, protams, neizskatīsim gadījumus, kad darbinieks ir nogrēkojies pamatīgi – stimulatoru lietošana, kavējumi, zādzības utt. Tur viss ir salīdzinoši vienkārši, kaut vai lielāka šo darbinieku daļa aizgājusi „pēc pašu velēšanās”.
 
Mēs runājam par „pelēko” zonu, apstākļiem, kurus grūti ierakstīt darba līguma vai likumdošanā. Ja runa ir par, piemēram, noliktavas darbinieku, santehniķi vai sekretāri, vai kādu citu darbinieku, kura darba saturs ir tradicionāli saprotams un neparedz lēmumu pieņemšanas vai atbildības smagumu, tad bijušajam darbadevējam ir salīdzinoši viegli nodalīt darbinieka personiskās un darba īpašības, ir iespējams novērtēt viņu daudzmaz objektīvi. Bet, kad runa ir par vidējo vai augstāko menedžmentu, speciālistu slāni, darbiniekiem ar iespējām kaitēt uzņēmumam ar savu darbību vai bezdarbību, tad bijušo darbinieku novērtēšana pārvēršas par laulības konsultācijas sesiju.
 
Vai ir iespējams iedomāties, ka vadītājs svešam cilvēkam pa telefonu izstāstīs, ka viņš ir atlaidis finanšu direktoru vai grāmatvedi par to ka viņa atteicās slēpt nodokļus? Vai maiņas vadītāju par to ka viņš atteicas „iegāzt” un atlaist labu darbinieku, trīs bērnu māti tikai, lai samazinātu štatus? Vai menedžeri, kuram ir uzdots lielu reformu īstenošanu, bet tad uzņēmumam nepietika naudas vai gudrības? Bet šie visi piemēri ir no dzīves, un par šiem speciālistiem diez vai Jūs dabūsiet labas atsauksmes.
 
Ir arī jāatceras, ka sniegt savu viedokli par bijušo darbinieku ir lieliska iespēja „atriebties” tam par iztērētiem resursiem vai iespējamām personiskām vilšanām. Nav obligāti šim darbiniekam jābūt sliktām vai neprofesionālam. Var gadīties arī tā, ka uzņēmums vienkārši nav pietiekami attīstīts priekš jauna speciālista. Reti kurš darbadevējs vainos sevi par to, ka viņš nespēja noturēt savā kolektīvā labu darbinieku, un iemesls ir vienkāršs – uzņēmējs attiecas pret savu uzņēmumu, kā pret savu bērnu, un cilvēks, kurš kritizē firmu ar savu aiziešanu, aizskar uzņēmēju pašos sirds dziļumos.
 
Bet, kā būt ar neizpaušanas līgumiem, ko bieži vien paraksta puses, izbeidzot darba attiecības? Ko var saprast no tās miglainās un vispārīgas atbildes, ko labākajā gadījumā sniegs Jums „bijušais”?
 
Kur mēs nonācām? Viss bija tik vienkārši – pacelt klausuli un piezvanīt... Tātad, vai bijušo darbadevēju atsauksme ir lietojama personāla atlasē? Vai tās ir ticamas? Smags jautājums. Viss ir atkarīgs no veida, kādā Jūs tas ieguvāt. Tāds būs arī rezultāts. Rekomendāciju savākšana, kā daudz kas personāla atlasē, ir labs, bet sarežģīts instruments, kuru jāmāk ne tikai iegūt, ne tikai lietot, bet arī izprast. Jo bieži vien svarīgākā informācija ir jālasa starp rindiņām.
 
Igors Roms
27.11.2013

 

 
Skatījumu skaits: 2284

MŪSU KLIENTI