LV | EN | RU

birojs@fastpeople.lv +371 24 405 284

adipiscing business theme

Profesionāla personāla atlase un novērtēšana

‘’Uzvar komanda ar labākajiem spēlētājiem!”
Džeks Velčs  


RAKSTI


NEPAREIZIE JAUTĀJUMI

Šodien lasīju interesantu rakstu “Forbes” par novecojušiem un muļķīgiem jautājumiem kandidātiem darba intervijā. Protams, aizdomājos par situāciju Latvijas darba tirgū.

Latvijā ir ļoti skaidri redzama tendence HR nodaļās pieņemt savu personāla atlases speciālistu. Uzņēmēji domā, kā pienākas uzņēmējiem – kāpēc tērēt naudu ārpakalpojumam, ja var dabūt neierobežotu atlases projektu daudzumu par vienu algu?

Šīs politikas ne tālredzība ir diskutabla (tikai ne atlases profesionāļu vidu), bet arī nes sev līdzi komplikācijas, kas var būt, nav redzamas no malas, bet nodara lielu kaitējumu rekrutēšanas procesiem, līdz ar to arī kompānijas tēlam kopumā.

Te ir jāatceras, ka Latvijas augstskolās personāla atlases zināšanas un prakse ir zināma tikai ļoti teorētiskā līmenī, reti kurš absolvents var bez papildus apmācības strādāt personāla atlasē. Bet lielāka problēma ir tā, ka uzņēmumos reti sastopami apmācīti “rekruteri”, absolūtais vairākums intervētāju nemaz nav mācījušies to darīt, labākajā gadījumā apguvuši zināšanās no grāmatām vai video kursiem.

Protams, te ir ļoti liela nozīme pieredzei. Vadītāji, kas biznesā “grozās” jau daudzus gadus, pieņēmuši un atlaiduši desmitiem cilvēku. Es noteikti novērtēju pieredzi ļoti augsti. Bet, kurš teica, ka šie uzņēmēji to dara pareizi, dara to tā, lai aizejošais kandidāts nepārvēršas par uzņēmuma kaislīgāko kritizētāju?

Daudziem joprojām nav skaidrs, ko drīkst un ko nedrīkst jautāt kandidātiem intervijā, kā jautāt par alkohola vai narkotiku atkarību, kā uzzināt par “dekrēta” plāniem, veselības stāvokli utt. Visi šie jautājumi ir vitāli svarīgi uzņēmumam, un kļūda šeit var maksāt dārgi.

Jautājumi, kuri ir izstrādāti pagājušajā gadsimtā, par kuriem ārzemju kolēģi jau atklāti smejas, tādi kā -“Jūsu lielākie mīnusi”, “Kāpēc mums Jūs jāpieņem darbā”, “Jūsu sapņu darbs” un citi, joprojām ir jautājumu topā mūsu speciālistiem. Tādā ziņa mēs atpaliekam pamatīgi. Iemesls, kā jau arī citās sfērās, zināms – jaunie speciālisti maksā lētāk, pieredzējušie aiziet citur.

Ja mēs runājam par vidējiem un augstākiem amatiem, tad kandidātu kvalitāte ir parasti laba, kandidāti bieži ir gudrāki un pieredzējušāki nekā paši intervētāji. Visi jautājumi viņiem jau ir zināmi, un atbildes jau ir gatavas. Ar muļķīgiem jautājumiem no šāda kandidāta var dabūt tikai vēlamās atbildes, bet ne patiesību. Pārdošanas, PR vai mārketinga vadītājus vispār nav iespējams “noķert” pie nekonsekvences vai nepilnībām. Tur vajag citus jautājumus, citas metodes.

Arī pie mums ir uzņēmumu HR attieksmes problēma, daudzi HR speciālisti nevar noslēpt savu neuzticību jauniem cilvēkiem, savu auksto un atturīgo attieksmi. Vai arī aizvaino kandidātus ar saviem jautājumiem, iedomājoties, ka piedāvā nevis darbu, bet pašu vistīrāko laimi. Te ir nonsenss – uzņēmums vēlas pie sevis labākos kandidātus, bet izturas pret tiem ka pret potenciālajiem atlaistajiem. Protams, daudzi kandidāti ir pelnījuši tādu attieksmi, bet tie, kas nebija pelnījuši, atteiksies no Jūsu jaukā piedāvājuma un atradīs kolektīvu ar civilizētu atmosfēru.

Es esmu dzirdējis, ka daudzi pašmāju eksperimentatori izdomā jaunus jautājumus un jaunas metodes intervēt kandidātus un lepojas ar šiem “know how”. “Agresīvās intervijas”, “Stresa intervijas”, “out of the box” intervijas. Bez milzīgas pieredzes intervēšanā un zināšanām HR sfērā tā ir ļoti kaitīga uzņēmuma reputācijai nodarbošanās, katrā ziņa, es ar savu pieredzi dažu desmit tūkstošu intervijās 20 gados neatļaujos to darīt. Arī slavenā “Google” intervēšanas metode ar it kā bezsakarīgiem un jocīgiem jautājumiem ir jau vēsturē, un uzņēmums atgriezies pie klasiskās metodes.

Secinājums nebūs oriģināls vai negaidīts – katram ir jādara savu darbu, un uzticēt to darbu ir pareizi tiem speciālistiem, kas seko pasaules tendencēm, mācas bez pārtraukumiem savu arodu, un pielieto savas zināšanas ikdienā.

Igors Roms

Skatījumu skaits: 175

MŪSU KLIENTI