LV | EN | RU

birojs@fastpeople.lv +371 24 405 284

adipiscing business theme

Profesionāla personāla atlase un novērtēšana

‘’Uzvar komanda ar labākajiem spēlētājiem!”
Džeks Velčs  


RAKSTI


Fast People Latvia 25. jubileja.

 

Šogad, 14. jūlijā SIA Fast People Latvia svin savu 25. jubileju. Mēs uzdodam jautājumus uzņēmuma direktoram Igoram Romam.


- Igor, pastāsti, kā viss sākās?


- Viss sākas 1992. gadā, kad Latvijā parādījās divi traki, bet jauki amerikāni, Džons un Kurts, kuri, redzot teorētisko zināšanas deficītu, sāka lasīt lekcijas par biznesu. Interese uzņēmēju vidē bija milzīga, un pat augstskolas aicināja viņus vadīt lekcijas pie sevis.

Jaundibināta kompānija veica apmācības un seminārus tādā līmenī un apjomā, kas nekad Latvijas tirgū nav atkārtots pat tuvu. Es pazinu Džonu un Kurtu no 1992. gada un apmeklēju šos seminārus no sākumā, bet apmācības, kas bija veiktas ap 1998. gadu Kongresa namā ar 1200 cilvēku zāli, un vēl gribētāji stāvēja gaiteņos, atstājušas neaizmirstamu iespaidu.

Nedaudz vēlāk tika dibināti vairāki meitas uzņēmumi, kas nodarbojās ar tirgus un mārketinga pētījumiem un citiem biznesa pakalpojumiem. No paša sākuma daudzi klienti tika lūguši palīdzēt atrisināt kvalificēta personāla trūkuma jautājumu, un firmas darbinieki sniedza arī šo pakalpojumu. Tāpēc 1994. gada jūlijā tika nolemts izveidot atsevišķu pakalpojumu – personāla atlasi un tika dibināta Fast People. No 1998. g. Fast People jau  bija neatkarīgs uzņēmums no mātes kompānijas.

Es pārņēmu firmu 2003. gada sākumā, kad pēc krīzes un neveiklas vadības, kompānija bija novesta līdz bankrotam un nācās visu sākt no sākuma. 2005. gadā mēs jau bijām TOP5 personāla atlases kompāniju kopienā.

Kas ir mainījies par šiem 25 gadiem Latvijas tirgū jūsu nozarē?

Mēs bijām liecinieki nu jau vairākiem attīstības cikliem un pārmaiņu periodiem. Deviņdesmitajos, sarunājoties ar klientiem, bieži bija jāsāk ar skaidrojumu – kas vispār ir personāla atlase, un kāpēc tā ir vajadzīga. Ja sākumā mēs izglītojām tirgu un pēc tam baudījām rezultātus gandrīz vienatnē, tad tagad nozare ir ļoti attīstīta, un tirgū darbojas vairāki desmiti uzņēmumu un privāto pakalpojumu sniedzēju. Protams, pakalpojuma un kultūras kvalitāte atšķiras, bet tas jau ir kā visur.

Divas krīzes ir mācījušas mūs pielāgoties gan bezdarbam, gan ļoti karstiem laikiem, kad kandidāti trūkst pat sekretāres vakancēm. Pielāgoties gan zemas algas piedāvājumiem, gan izdomāt jaunus un nestandarta veidus, kā ieinteresēt kandidātus.

Kopumā, var atzīmēt, ka agrāk pie mums vērsās klienti pārsvarā tāpēc, ka nezināja KĀ atrast un uzrunāt kandidātus, bet šobrīd uzņēmumu HR speciālisti ir krietni izauguši un nāk pie mums vairāk, lai ietaupītu savu laiku un resursus.

Lielākie izaicinājumi 25 gados?

Atrast un pārvilināt speciālistu, kuri Latvijā ir tikai daži simti. Vai piesaistīt un integrēt unikālu speciālistu uzņēmumā ar tik par unikālu darbības specifiku. Tas viss ir ļoti liels izaicinājums.

Kā arī varu minēt EBRD (Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas) konferenci Rīgā 2000. gadā, kad vajadzēja atrast un atlasīt pāri par 70 darbiniekiem ļoti īsā laikā. Tā mums bija laba skola strādāt ātri, kvalitatīvi, atbilstoši pasaules standartiem.

Piecelties pēc sitiena, atgūt vecās pozīcijas pēc krīzes ir grūti katru reizi, jo katru reizi tu kaut ko zaudē. Vai kādu komandas biedru, jo nelielai kompānijai nav tādu resursu, lai krīzes apstākļos noturētu iepriekšējo līmenī. Bet tāds ir bizness.

Bet, protams, lielākais izaicinājums ir bijis konkurēt ar Latvijas tirgū ienākušām ārzemju atlases kompānijām, kuru kapitāli un atbalsts ir nesalīdzināmi lielāks par vietējo kompāniju resursiem. Šeit mūsu ierocis ir īpaša individuāla apkalpošana un atlases kvalitāte.

Kā Jūs vērtējat valsts atbalstu/ neatbalstu Jūsu nozarē?


Kā to vērtēt? Valsts konkursos uzvar tikai ārzemju uzņēmumi, Rīgas dome vispār kropļo konkurenci, izveidojot savus "atlases uzņēmumus", aizpildot savas vakances.
2007.gadā vispār bija cirkam cienīgs stāsts - Tieslietu ministrija iesūdzēja tiesā visus rekruterus par licences neesamību, kurus tiesa attaisnoja, pamatojoties uz pašu TM juridiskās nodaļas atzinuma. Tā arī dzīvojam...

Panākumi?

Salīdzinoši ar lielvalstīm, Latvijas ekonomika ir ļoti mainīga, kaut tirgus nav liels, parādās jauni uzņēmumi un bieži veido savas komandas no konkurentu spēkiem. Tāpēc man vienmēr priecē, kad es satieku kādu kandidātu, kuru es vai mani kolēģi iekārtojuši darbā, un viņš/viņa joprojām tur strādā. Es pazīstu duci kandidātu, kas strādā jau no 2005.-2006. gada. Var būt ir kāds, kas strādā ilgāk, es neesmu speciāli meklējis.

Ar ko Jūs nodarbojaties šodien?


Joprojām personāla atlase ir mūsu ikdienas lielākā daļa. Joprojām mēs cenšamies nespecializēties kādās darbības nozarēs, vai atbildības vai kompetences sfērās. No krāvēja līdz direktoram, no FMCG līdz HORECA.

Katrs projekts ir unikāls, katra vakance prasa pielietot savu zināšanas un iemaņu maksimumu. Tirgus situācija, darba attiecības, nozares specifikas visu laika mainās un nedrīkst paļauties tikai uz mūsu 25 gadu pieredzi. Mainās arī darba ņēmējs. Katru gadu tirgū parādās jauni speciālisti, kas pieder citai paaudzei ar savām specifiskām īpatnībām. Starp citu, tieši par dažādu paaudžu darbinieku atšķirībām nesen esmu novadījis meistarklasi Ķekavas novada darba biržas organizēta pasākumā. Mēs runājām par to, kādas atšķirīgas pieejas izmantot darba devējiem, integrējot jauniešus kolektīvā, kur var būt ir dažādu paaudžu darbinieki. Darba devējiem, tāpat kā mums pašiem, ir regulāri jākalibrē savi radari, lai zinātu, kas notiek savā nozarē.

Dažādos pasākumos un aktivitātēs man sanāk runāt ar jauniem speciālistiem, kuri, vai gatavojas, vai tikai sākuši savas profesionālās gaitas. Viņus bieži interesē mana pieredze subjektīvos kandidātu meklēšana un atlases procesos. Mani savukārt interesē viņu pozitīvā un negatīvā pieredze darba meklējumos. Pieminēšu arī veiksmīgu sadarbību ar RTU, kur mani jau dažus gadus aicina komunicēt ar studentiem par karjeras un darba jautājumiem. Studentiem vai jauniem speciālistiem noteikti ir pieejama plaša informācija no potenciālajiem darba devējiem, bet es sniedzu interesantu informāciju un padomus no starpnieka pozīcijas, kurš reti (nekad) atklāj savus un savu pasūtītāju noslēpumus.

Jūsu plāni nākotnei?


Viss mainās, un mums ir jābūt gataviem pārmaiņām, bet tā ir mūsu stiprā puse, mūsu trumpis. Mēs plānojam mācīties vēl vairāk, attīstīties un būt gataviem nākamajiem 25 gadiem. Mēs esam gatavi jebkam!

Ko Jūs uzdāvināsiet sev savā gada dienā?

Jaunu logo! Vecais logo 25 gadus ir labi kalpojis mums un ir atpazīstams, bet laiks iet uz priekšu, būtu jauki nākamo gadsimta ceturtdaļu atzīmēt ar jaunu imidžu.


15.07.2019

Skatījumu skaits: 167

MŪSU KLIENTI